sista rycket

Nu är det verkligen slutspurten på terminen. Tre arbetsdagar återstår och sommarveckorna har bara varit lugna gatan. Adepten har fungerat superbra i samspel med andra barn. Allt hårt arbete börjar äntligen ge utdelning, Det har även uppmärksammats av övrig personal på bygget, och med framgång kommer även avundsjuka, men det är väl så världen fungerar antar jag. Det kan sticka i ögonen när ungt folk lyckas bättre än rutinerat. Det är trots detta mer positiva ord än negativa.

Jag har ju även i förra veckan gjort min inskolning på särskolefritids, det var helt ok. Ganska lite utmaningar jämfört med mitt jobb i skolan. Här gör ju barnen de du säger åt dem att göra. Kändes lite skumt att inte ens beslut blir ifrågasatta som adepten ganska ofta kan göra. Att jämföra ens roll nu och när man tog examen gör att man ser en sjukt stor skillnad. Snacka om att man var naiv när studierna var färdiga. Universiteten har mycket jobb att göra för att förbereda studenterna på vad som väntar ute i verkligheten. De som kritiserar skolan skall även tänka på att föra sin kritik lite högre upp såsom universiteten som inte kan förbereda studenterna på verkligheten och för all del våra politiker. Det bara dras ner och då blir det svårt att nå bra resultat och utveckling. En liknelse är väl att be en snickare bygga ett hus med endast en hammare, det går liksom inte. Men men, skolan har alla en åsikt om, de har ju gått där själv.

Nu väntar en kvällspromenad innan det är dags att natta. Morgondagen blir nog lika fin och trevlig som de senaste dagarna. I love sommarfritids!!!

Lördagen den 20 juni

Nu har jag gjort bort första veckan med fritidsaktiviteter. Jag trivs grymt bra med sommarfritids, få barn och fint väder. Det blir mycket lugnare än normalt. Jag ska köra på två veckor till innan det blir semester, dock bara tre veckor men det är ju alltid något. På jobbet har jag och adepten fått ett eget arbetsrum och där har jag inrett i veckan, blir nog bra att jobba där. Ett ganska stort rum med både arbetsytor och datorplats.

Till veckan är det tänkt att jag ska provjobba på ett särskolefritids där jag skall arbeta i Augusti. Det kan bli intressant, förmodligen är det väldigt annorlunda från det jag provat på hittills. Det blir fysiskt krävande istället för psykiskt krävande som mitt nuvarande jobb är. Intressant att se vilket som upplevs som jobbigast. Om det går bra får jag möjlighet att utöka min procent genom att arbeta där på eftermiddagarna. Om inte annat så är det en nyttig erfarenhet. Nu har jag snart provat på allt i det här yrket, mycket mer än många klasslärare som talar högt om sin egen erfarenhet. Det ligger ju lite i betraktarens ögon vilket erfarenhet som egentligen är nyttigast, att ha stått i samma klassrum i 20 år eller att ha provat  på alla de olika arbetsuppgifter som finns inom yrket. Det är lite av en tolkningsfråga det där.

I veckan fick jag hem min TV och det var en fröjd att skåda. Jag är helnöjd, i början tyckte jag den var lite stor men nu har jag vant mig och som min kollega på jobbet sa: " Jacob, en sak ska du veta, en TV kan ALDRIG bli för stor". Jag vet inte riktigt om jag håller med i den frågan.

Nää, nu blir det kaffe på balkongen, Ha det gött

Resan till mallis, del 3

Under tisdagen åkte jag, mina mamma och mina två systrar på en liten rundresa på mallorca. Vi började med att åka till en liten stad som heter Santa Maria Del Cami där vi besökte ett lokalt väveri och tyger inhandlades, dock inte av mig. Sedan rörde vi oss mot östkusten och Cala Figuera där vi åt lunch, det var ett väldigt härligt ställe med klippor och vikar och fina segelbåtar att titta på.

Tack vare en stöld av parkeringsplats från en spanjor så var vi tvungna att söka oss utanför stan i Santa Maria för att hitta parkeringsplast och då snubblade vi över en vingård och då var vi tvungna att gå in dit på ett besök. Det var ganska intressant att se hur allt går till.

Som sista stopp den här dagen åkte vi upp till nordöstra kusten på Mallorca och en liten stad som heter Capdepera där vi besökte en borg som där det utkämpats många strider under historien. Att ta sig det var däremot en annan femma då man skulle köra efter trånga gator där det nätt och jämnt ryms en liten bil. I sådana lägen tycker man att här borde det vara enkelriktat, men icke inser man då man helt plötsligt möter ett annat fordon och tvingas backa, tur att storasyster satt vid ratten annars vet man aldrig hur det hade gått. Borgen då, joo den var stor och fascinerande, grym utsikt över stan men återigen valde jag att ha några meters distans till muren på grund av min respekt för höjder. Efter detta besök styrdes kosan hemåt igen.

Under onsdagen gjorde vi vår sista dagsutflykt för veckan. Den här gången åkte vi till Polleca, en liten stad omgärdad av höga berg vilket medförde en rejäl hetta. I Pollenca fanns det en trappa upp mot ett kapell, trappam hade 365 trappsteg där man under påsken bär jesusstatyn upp. Det var en trevlig vandring men väl där uppe så kändes hettan av.

Vid hemkomsten var det bara att släpa sig i poolen igen för att svalka av sig. Under vår sista dag, reste vi sakteliga tillbaka mot Palma och flygplatsen. Trafiken i Palma är en historia för sig, 6 filiga vägar, rödkörningar, tutningar hit och tutningar dit. Mest intressant var när vi skulle ner i ett parkeringsgarage där platserna var mycket små, men det gick bra det också. I Palma gick vi runt och strosade lite grann, åt lunch och såg en grym gatumusikant spela gitarr, han var  erhört duktig. Sedan gick vi till katedralen och kollade lite grann. Där såg jag att jönssonligan lämnat tillbaka kungakorset. Hela byggnaden var väldigt mäktig faktiskt. Hur de kunde bygga den är faktiskt häpnadsväckande. Efter detta började vi bege oss mot flygplatsen, resan ut från parkeringsgaraget var också det en upplevelse då vi på väg mot stora vägen som ledde till flygplatsen hamnade inne i en lite borggård med trånga gränder. Till slut hamnade vi i en t-korsning där det till synes var omöjligt att svänga, trots att vi hade en liten bil. Vi hade tur när det kom förbi en hjälpsam turist som hjälpte till, men jag lovar att det var bara millimeter ifrån att vi skulle köra in i väggen. Jag börjar förstå varför spanjorernas bilar har så många repor och bucklor.

På det srora hela är jag supernöjd med resan. Det har varit kanon att få se stora delar av ön och ha kanonväder samtidigt. Jag skulle gärna åka tillbaka och hade faktiskt inte protesterat om jag blivit tvungen att stanna en vecka till. Nu laddar jag för sista skolveckan, sedan blir det fritids juni månad ut innan jag får ofrivillig arbetslöshet i juli för att återvända till jobbet i Augusti. Det känns bra att veta vad man ska göra åtminstone fram till jul.

Resan till mallis, del 2

Under lördagen var vi till Cuevas del Drach som låg på östkusten, det var grottor  där man fick gå och kolla på stalaktiter och stalagmiter. Ganska häftigt men lite för turist exploaterat för att få den riktiga kicken av det. Vid hemkomsten till huset var det ett måste att slänga sig i poolen får värmen var olidlig. Jag vet inte exakt hur varmt vi hade det på grund av avskanaden av en termometer men vissa stunder var det oerhört varmt. Då gällde det att släcka törsten och hungern.

Maten är ju någonting helt annat än här hemma i Sverige. Bara att köpa färsk chorizo i affären och sedan grilla var himmelskt. Vi provade även på att göra Paella samt grilla någon fisk vars namn jag aldrig fick fram, grymt gott var det iallafall.

På måndagen åkte vi till Alcudia, ett turistställe kan man väl säga i norra delen av Mallorca. Vi gick runt där ett tag, de har en ringmur runt den gamla delen av stan och det var ganska intressant men i övrigt var det bara varmt, så varmt att det blev till att beställa in lite glass innan hemfärd. Alldeles innan avfärd upptäckte jag och syster att det gick att gå uppe längs ringmuren och blicka ut över stan, men det var så dags då, kanske lika bra med tanke på min respekt för höjder. Tisdagen handlade om en rund resa på ön med mamma och mina systrar men det berättar jag mer om i nästa del....

Resan till mallis, del 1

Det var många förväntningar när jag satte mig på planet söderut. Har sett framemot detta länge och hoppades att allt skulle gå på räls, det sket sig vid incheckningen vid utrikesterminalen då pappas pass var ogiltigt men på något sätt fick han resa ändå. När vi anlänt till Palma de Mallorca skulle vi hämta hyrbilarna, det gick som smort, lite stressigt men det skall det ju vara. Efter det kom överkurs uppgiften. Vi skulle nämligen hitta ett  hus på landsbygden på Mallorca i mörker där ingen visste riktigt vars det låg, det enda som fanns att gå på var en halvtaskig vägbeskrivning på danska. Nåväl vi tog oss dit ganska smärtfritt och efter en pizza var det dags att lägga sig och sova.

Under fredagen slappades det mest, vi lärde känna omgivningarna och solade och badade.

Vi bodde i ett stort mycket trevligt hus med massor av fruktodlingar på ägorna. Att gå omkring och äta frärsk frukt direkt från träden var en mycket trevlig upplevelse.

I övrigt gjorde vi som sagt en hel del utflykter men mer om det kommer senare