Resan till mallis, del 3

Under tisdagen åkte jag, mina mamma och mina två systrar på en liten rundresa på mallorca. Vi började med att åka till en liten stad som heter Santa Maria Del Cami där vi besökte ett lokalt väveri och tyger inhandlades, dock inte av mig. Sedan rörde vi oss mot östkusten och Cala Figuera där vi åt lunch, det var ett väldigt härligt ställe med klippor och vikar och fina segelbåtar att titta på.

 

Tack vare en stöld av parkeringsplats från en spanjor så var vi tvungna att söka oss utanför stan i Santa Maria för att hitta parkeringsplast och då snubblade vi över en vingård och då var vi tvungna att gå in dit på ett besök. Det var ganska intressant att se hur allt går till.




Som sista stopp den här dagen åkte vi upp till nordöstra kusten på Mallorca och en liten stad som heter Capdepera där vi besökte en borg som där det utkämpats många strider under historien. Att ta sig det var däremot en annan femma då man skulle köra efter trånga gator där det nätt och jämnt ryms en liten bil. I sådana lägen tycker man att här borde det vara enkelriktat, men icke inser man då man helt plötsligt möter ett annat fordon och tvingas backa, tur att storasyster satt vid ratten annars vet man aldrig hur det hade gått. Borgen då, joo den var stor och fascinerande, grym utsikt över stan men återigen valde jag att ha några meters distans till muren på grund av min respekt för höjder. Efter detta besök styrdes kosan hemåt igen.




Under onsdagen gjorde vi vår sista dagsutflykt för veckan. Den här gången åkte vi till Polleca, en liten stad omgärdad av höga berg vilket medförde en rejäl hetta. I Pollenca fanns det en trappa upp mot ett kapell, trappam hade 365 trappsteg där man under påsken bär jesusstatyn upp. Det var en trevlig vandring men väl där uppe så kändes hettan av.



Vid hemkomsten var det bara att släpa sig i poolen igen för att svalka av sig. Under vår sista dag, reste vi sakteliga tillbaka mot Palma och flygplatsen. Trafiken i Palma är en historia för sig, 6 filiga vägar, rödkörningar, tutningar hit och tutningar dit. Mest intressant var när vi skulle ner i ett parkeringsgarage där platserna var mycket små, men det gick bra det också. I Palma gick vi runt och strosade lite grann, åt lunch och såg en grym gatumusikant spela gitarr, han var  erhört duktig. Sedan gick vi till katedralen och kollade lite grann. Där såg jag att jönssonligan lämnat tillbaka kungakorset. Hela byggnaden var väldigt mäktig faktiskt. Hur de kunde bygga den är faktiskt häpnadsväckande. Efter detta började vi bege oss mot flygplatsen, resan ut från parkeringsgaraget var också det en upplevelse då vi på väg mot stora vägen som ledde till flygplatsen hamnade inne i en lite borggård med trånga gränder. Till slut hamnade vi i en t-korsning där det till synes var omöjligt att svänga, trots att vi hade en liten bil. Vi hade tur när det kom förbi en hjälpsam turist som hjälpte till, men jag lovar att det var bara millimeter ifrån att vi skulle köra in i väggen. Jag börjar förstå varför spanjorernas bilar har så många repor och bucklor.

På det srora hela är jag supernöjd med resan. Det har varit kanon att få se stora delar av ön och ha kanonväder samtidigt. Jag skulle gärna åka tillbaka och hade faktiskt inte protesterat om jag blivit tvungen att stanna en vecka till. Nu laddar jag för sista skolveckan, sedan blir det fritids juni månad ut innan jag får ofrivillig arbetslöshet i juli för att återvända till jobbet i Augusti. Det känns bra att veta vad man ska göra åtminstone fram till jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0