yesssss...

...äntligen en måndag där allt bara flyter på. Adepten var visserligen sen och hade inte haft några planer att gå till skolan på morgonen men det slutade lyckligt. Jag visade upp hans individuella schema där jag hade satt in 40 minuters datatid i slutet av dagen som belöning om han arbetade bra, och det gjorde han. Imorgon blir det samma visa fast då är belöningen film, hoppas bara att han är lika samarbetsvillig då. Han har även en förkärlek till att sätta tvål i håret när han går på toaletten och där går det också att göra en uppgörelse, är håret tvålfritt då blir det en kopp choklad i slutet av dagen. Tur att han är mutbar =) När man jobbar med barn med Aspergers syndrom så handlar mycket om belöningar, man får tänka på ett helt annat sätt. Ibland funkar det, ibland inte och det som funkade igår behöver inte nödvändigtvis fungera idag. Det tar ju ett tag att lära sig de här knepen, men å andra sidan är det ju inga vanliga elever heller så man lär sig metoden att "think outside the box". Det kan nog vara bra senare i yrkeslivet, att man lär sig analysera varje situation och ser vad som kan hända.

Hoppas bara det går bra nu när jag skall vara borta. Jag har ju fått skriva min första vikariehandledning, det måste ju bara vara vuxenpoäng på det! Sedan när jag kommer hem igen är det tre dagar innan skolavsutningen och erfarenheten säger att det inte är råplugg dessa dagar, nää snarare brännboll, långa raster och improvisation. Visst låter det skönt, det är det inte. Detta blir kaos för min elev när hans rutiner inte fins kvar, men men det är ju bara att göra det bästa av situationen.

Nu är det bara 11 arbetstimmar kvar innan Mallis=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0