Måndag 4/5-09

Då var det Måndag igen och dags att låta flitens lampa lysa, och som den har lyst idag. En speciell utmaning väntade mig imorse, en adept som vägrade ta av sig mössan på grund av olycka med håret sades det. Jag sa till honom att han inte skulle komma in i klassrummet med mössan på och då satt han i kapprummet fram till första rasten. Sedan när jag gick på rast tyckte en av klasslärarna att det var skäligt att han fick ha på mössan under lektionstid, men när "sur Jacob" kom tillbaka från sin rast blev det andra bullar. Jag förklarade tydligt att här blir det ingen mat om man har mössa på sig. Lille adepten ansåg att han kunde springa ifrån mig och gå och äta ändå, men icke!!! Det hela kulminerade när han tyckte att han skulle sno mina bilnycklar så då högg jag tag i honom, slet av mössan och lyfte honom ut ur klassrummet, han skulle då inte äta meddelade han och det var ju hans eget val. Det viktiga i den här situationen är att jag visade vad som var acceptabelt och inte. Efter 20 minuter hade han glömt denna incident och var glad igen. När vi skulle hem igen meddelade han glatt att han minsann inte skulle äta om han inte fick ha mössa på sig, jaha konstaterade jag då. Förmodligen kommer han inte ha på sig mössan och köra samma race igen men om så skulle vara fallet så sliter jag av den 08:20, det gäller att visa var skåpet skall stå och det är inte jag som drabbas om han inte äter lunch. Det kan bli så här när det är skillnad på ramar och regler mellan skolan och hemmet.

Läste i VK idag att svenskt näringsliv sågat umeås företagsklimat igen. Givetvis är då Lennart H ute i tidningen och tycker till om den organisationen, det är ju så att man häpnar när ett kommunalråd inte kan ta kritik.

I helgen har jag bara tagit det lugnt och njutit av vädret. Igår var jag ut till Obbola och hälsade på. Jag såg på när storasyster krattade gräsmattan, hon hade en fin teknik. Jag var rädd att störa hennes rytm så jag nöjde mig med att vara åskådare, och dessutom såg hon ut att ha det så trevligt.

Nu är det bara 4 arbetsdagar kvar innan helgen, skönt att se att man kommer närmare ledighet, men det känns ju lite bittert att man nuförtiden börjar räkna ner redan på måndagen.

Kommentarer
Postat av: Hjelte

Bra Jake! Ungdomar som uppfattas som stökiga är oftast de som behöver den extra strukturen. Någon som stampar på bromsen och ändrar riktning för deras diktatoriska egenbestämmande. Regler och struktur, om de följs konsekvent, ger dem en chans att nå trygghet och lugn. Det är inte de som måste ta de oerhörda ansvaret att bestämma utan de finns någon annan som tar över ansvaret från dem. Precis som du beskriver så är de efter en sådan konfrontation väldigt lugna och tacksamma för att det finns någon som bryr sig så mycket att de sätter stopp. Keep up the good work man!

2009-05-08 @ 16:43:27
URL: http://hjeltens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0